منوی دسته بندی

بازسازی و تعویض مکانیزم صندلی اداری در محل

مکانیزم صندلی اداری مهم ترین قطعه صندلی است

یک صندلی راحت و استاندارد اداری چند اجزای مختلف شامل؛ مکانیزم، جک هیدرولیک برای تنظیم ارتفاع آن، پایه، دسته، چرخ ها و پشتی صندلی می باشد. برای نگهداری از صندلی اداری، ممکن است نیاز به انجام مراحل خاصی برای حفظ اجزای آن داشته باشید. یکی از قطعات بسیار مهم در صندلی اداری مکانیزم است و معمولا با توجه به قیمت مکانیزم صندلی اداری، هزینه صندلی تعیین می شود.

مکانیزم صندلی کلاف صندلی را به جک و پایه متصل می کند

خرید صندلی اداری در نوع های مختلف گاهی اوقات بسیار پر هزینه می‌ باشد، به همین علت در صورت خرابی آن ها بهترین راه حل برای کاهش هزینه‌ ها، تعمیر کردن آن است. همچنین اگر از یک صندلی به طرز درستی نگهداری و مراقبت شود تا مدت ها می تواند برای شما مفید واقع شود. اگر زمانی احساس کردید صندلی اداری شما به درستی کار نمی کند و نیاز به تعمیر دارد، تعمیر کاران می توانند کار تعویض مکانیزم صندلی اداری در محل را در کم ترین زمان ممکن به اتمام برسانند.

انواع مکانیزم صندلی اداری و نحوه تعویض آن ها

مکانیزم سایپایی یا کیفیت A معمولا این مکانیزم ها بر روی صندلی های ارزان قیمت نصب میشود، اولین کاری که در تعویض مکانیزم صندلی اداری باید انجام دهید این است که با اسپری روان کننده جایی که جک رفته داخل مکانیزم را اسپری کنید و با کمک چکش آن را در بیاورید در مرحله بعد با آچار 13 پیچ های مکانیزم را در بیاورد.

و مکانیزم جدید را جایگزین کنید دقت داشته باشید که تسمه پشتی صندلی به داخل مهره های مکانیزم رفته و با یک میله کوچک به هم متصل می شود و پیچ هایش را با آچار سفت کرده و جک را داخل مکانیزم کرده و پایه صندلی را روی زمین گذاشته و چند بار عملکرد جک را امتحان کنید به همین راحتی تعویض مکانیزم صندلی اداری را انجام دادید.

مکانیزم های تک اهرمه، دو اهرمه، و براکت دار، اتوبوسی به همین صورت تعویض می شود ولی شاید صندلی شما به جای پیچ و مهره از پیچ آلنی استفاده شده باشه که هیچ جای نگرانی نیست چون مراحل تعویض به همین شکل می باشد و فقط شما به جای آچار 13 از آلن استفاده می کنید.

فقط یک نکته که در تعویض مکانیزم بسیار مهم می باشد این است که هنگام باز یا بسته کردن مهره، پیچ به دور خود میپیچد که شما با ابزار ساده ای مثل دم بارک و در صورت نداشتن از انبردست استفاده کنید و از پیچیدن پیچ جلوگیری و مهره را سفت کنید توجه داشته باشید که در آخر کار پیچ تنظیم صندلی اداری را سفت کنید.

انواع مکانیزم صندلی های اداری

  • مکانیزم تیلت

در صورتی که قفل مکانیزم صندلی گردان تیلت آزاد باشد، در صورت جا به جایی پشتی، نشیمن نیز همراه آن جا به‌ جا می ‌شود. یعنی اگر با کمر به پشتی صندلی فشار بیاورید و تکیه ‌گاه آن را به عقب ببرید، نشیمن گاه نیز با آن کمی جمع می ‌شود.

  • مکانیزم ال

مکانیزم L معمولا از دو بخش اصلی کفی و ستون L تشکیل شده است و تنها پشتی آن می تواند جا به جا شود. نشیمن صندلی در صندلی ‌های دارای مکانیزم L ثابت هستند و تنها تکیه‌ گاه قابلیت خم شدن دارد.

مکانیزم دو حالته باعث میشود کلاف پشتی به عقب برود
  • مکانیزم سینکرون

در مکانیزم سینکرون حرکت بین پشتی و نشیمن گاه هم زمان نیست اما با یک دیگر هماهنگ هستند. در صندلی‌ های دارای مکانیزم سینکرون، پشتی معمولا ۲ برابر نشیمن به عقب بر می گردد و تغییر زاویه می دهد. در صورت خراب شدن این مکانیزم می توانید کار تعمیر صندلی را خودتان هم انجام دهید و نیازی به تعویض آن ندارید. یکی از تفاوت های اصلی بین مکانیزم تیلت و سینکرون، قطعه‌ ای به نام براکت است. براکت حرکت پشتی را از نشیمن مستقل می ‌کند. اگر دسته ‌ها به نشیمن و پشتی متصل باشند، تغییر زاویه بین این دو قسمت ممکن نخواهد بود و می‌ توان نتیجه گرفت که مکانیزم تیلت می باشد.

  • و مکانیزم تک و دو اهرمه و براکتدار و اتوبوسی و مکانیزم سایپایی از دیگر مکانیزم های صندلی اداری می باشد.

اجزا مکانیزم صندلی اداری

  • یکی از اجزای مکانیزم کفی است که به وسیله 4 سوراخ  روی نشیمن گاه صندلی بسته می شود.
  • براکت پشتی نیز در صندلی برای نرمی و بالا رفتن کیفیت آن به کار می رود.
  • لولا یک قسمت از صندلی است که باعث حرکت عقب و جلو پشتی می شود.
  • صندلی های اداری نیز دارای قفل هستند که ممکن است چند نوع از جمله؛ تک حالته، دو حالته، اتوماتیک و کلاچی باشد و هر مدلی که خواستید آن را تنظیم کنید.
  • در تعمیر صندلی چرخ دار معمولا تمام اجزای آن را مورد بررسی قرار می دهند تا ببیند مشکل از کجا است. گاهی دسته ها ممکن است یکی باشند و فقط کار بالا پایین رفتن ارتفاع را انجام بدهند و برخی شاید دو دسته داشته باشند، یکی برای تنظیم ارتفاع صندلی و دیگری برای تنظیم و قفل در وضعیت دلخواه عقب یا جلو مورد استفاده قرار بگیرند.
مکانیزم براکت دار کلاف پشتی را به مکانیزم و کلاف نشیمنگاه وصل میکند
  • یکی دیگر از اجزای صندلی اداری نشیمن گاه است که بسیار مهم می باشد.
  • معمولا اکثر صندلی های اداری، دارای یک فنر مکانیزم هم هستند و افراد با این صندلی ها احساس راحتی بیشتری دارند.

همان طور که می دانید؛ قیمت مکانیزم صندلی اداری، ثابت نیست و در هر جایی ممکن است متفاوت باشد. اما در هر حال باید به غیر از قیمت، کیفیت را در مرحله اول برای انتخاب مکانیزم قرار دهید. یک صندلی اداری استاندارد و ارگونومیک قابلیت تنظیم در جهت‌ های مختلف را دارد و بسیاری از این تنظیمات به کمک مکانیزم انجام می شود. توجه داشته باشید حتی اگر هزینه زیادی بابت خرید مکانیزم صندلی اداری پرداخته باشید، اما آن مکانیزم از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار نباشد، در کم ترین زمان ممکن به دلیل درست استفاده نکردن قفل کن صندلی و یا به مرور زمان مکانیزم صندلی گردان شکسته می شود و دوباره باید بابت تعمیرات آن هزینه های بسیاری را بپردازید.

معمولا صندلی های استاندارد با مکانیزم اصلی راحتی زیادی را به کاربران می دهد و باعث می شود آن ها احساس نارضایتی نداشته باشند و از بیماری هایی مانند؛ آرتروز گردن، مفاصل و ستون فقرات دور بمانند.

صندلی استاندارد باعث احساس رضایتمندی شما میشود و سلامتی شمارا حفظ میکند

چرا وقتی میشینم روی صندلی خودش به صورت خودکار به پایین میرود

این اتفاق شایع در تمامی صندلی ها و انواع مکانیزم های صندلی امکان دارد رخ دهد وقتی  ارتفاع صندلی را به صورت دلخواه تنظیم کردیم و بعد 2 یا 3 ساعت روی آن نشستیم صندلی به صورت خودکار و نمه نمه به پایین می آید باید چه کار کنیم؟ چگونه این مسئاله را حل کنیم که این اتفاق نیافتد.

اگر این اتفاق برای شما افتاده باید بگوییم در خرید مکانیزم صندلی اداری اشتباه کردید چون که اگر از مکانیزم اصلی و اورجینال در صندلی شما استفاده می شد دچار این اتفاق نمی افتادید حالا برای رفع این مشکل، دو امکان وجود دارد که شاید جک صندلی شما گاز خالی کرده که در آموزش تعویض جک به شما توضیح دادیم که شما میتوانید با یک بست شیلنگی ارتفاع را ثابت کنید که به احتمال زیاد کیفیت پایین مکانیزم باعث این شده که جک صندلی شما گاز خالی کرده باشه.

اما اگر از مکانیزم باشد شما میتوانید فشار آوردن به دسته جک این مشکل رو حل کنید به صورتی که با زانو های خود روی صندلی بگذارید و از بالا به پایین به دسته جک فشار وارد کنید فقط توجه داشته باشید این کار برای مکانیزم های سایپایی و صندلی صدفی جوابگو هستش.

اما همیشه پیشگیری بهتر از تعویض مکانیزم صندلی اداری می باشد و شما رو از خرید مکانیزم صندلی اداری خلاص می کند شما باید به صورت دوره ای حداقل دو بار در هفته جک صندلی را به پایین ترین ارتفاع و بالا ترین ارتفاع ببرید تا هم جک گاز خالی نکند و هم به مکانیزم فشار زیاد وارد نشود که باعث طول عمر بیشتر صندلی شما می شود.

نحوه تعمیر مکانیزم صندلی اداری

برای تعمیر صندلی چرخ دار یا اداری، ابتدا باید تمامی قطعات صندلی اداری از یک دیگر جدا شوند و تمام اجزای آن را با دقت مشاهده کنید تا قسمت آسیب دیده را پیدا کنید. پس از جدا کردن قطعات از هم، نوبت به جدا کردن مکانیزم صندلی می رسد که در صورت نیاز به تعمیر، باید آن را جوشکاری کنند. تعمیرکار صندلی باید در زمانی که مکانیزم صندلی را تعمیر می کند، به نحوه باز کردن بخش های مختلف آن دقت کند. وقتی فرد تعمیرکار قسمت های مختلف صندلی را باز می کند برای این که آن ها آسیب نبیند و به پایه های صندلی فشار وارد نشود، صندلی را بر می گردانند و در این حالت اجزای صندلی را از هم جدا می کنند.‌ شما نیز برای تعمیر کردن این قطعه در ابتدا بهتر است از قیمت مکانیزم صندلی اداری با خبر شوید و در صورت تمایل آن را تعمیر کنید.

مکانیزم استاندارد به زودی خراب نمیشود و عمر طولانی تری نسبت به مکانیزم متفرقه دارد

تا این قسمت از مطلب تا حدودی با مکانیزم صندلی اداری، کاربرد، نحوه تعمیر و انواع آن آشنا شدید. مکانیزم صندلی اداری، یکی از مهم ترین و پیچیده ترین قطعات هر صندلی است که از یک طرف، جک صندلی درون آن نصب می شود و از طرف دیگر، نشیمن به آن بسته می شود و در آخر به این صورت امکان فعال سازی حرکت عمودی نشیمن توسط جک صندلی اداری فراهم می شود. نا گفته نماند که برخی افراد از مکانیزم به عنوان شاسی صندلی استفاده می کنند. امروزه خیلی از افراد سود جو قطعات و جنس های تقلبی را به جای اصلی با قیمتی بالا می فروشند و سر مردم کلاه می گذارند. همیشه این نکته مهم را به خاطر بسپارید که اگر قیمت مکانیزم صندلی اداری خیلی بالا بود، به این دلیل نیست که حتما آن قطعه اصلی است و تا از اصلی بودن آن مطمئن نشدید دست به خرید نزنید.

قطعات و اجزا مکانیزیم صندلی اداری

مکانیزیم صندلی اداری از قطعات و بخش های مختلفی تشکیل شده است که ازجمله این قطعات می توان به موارد زیر اشاره نمود.

محل نصب جک صندلی

از اصلی ترین وظایف مکانیزیم اتصال جک صندلی به نشیمن می باشد. به عبارتی می توان گفت حرکت عمودی و گردشی نشیمن از طریق جک صندلی  تضمین می گردد. علاوه بر این جک صندلی بر روی مکانیزم متصل می شود و از سویی دیگر نشیمن به مکانیزم  متصل می شود و ارتباط میان جک و نشیمن برقرار می گردد.

شیارهای نصب نشیمن

مکانیزم صندلی به عنوان شاسی صندلی باید دارای شیارهای جهت مونتاژ و نصب نشیمن باشد. این عملیات معمولا از طریق پیچ و خار انجام می شود. شیارها غالبا به شکل سوراخ لوبیایی هستند  و در انواع مکانیزم ها فاصله مرکز تا مرکز آن ها مختلف است. از این رو نیاز است که در انتخاب نوع مکانیزیم ابعاد و فاصله سوراخ های نشیمن در نظر گرفته شود.

دسته جک

از دیگر بخش های مکانیزم صندلی اداری می توان به دسته جک اشاره نمود. دسته جک موجب تحریک ضامن دسته جک و تنظیم ارتفاع صندلی توسط شخص می شود.

اهرم قفل مکانیزیم

وظیفه این اهرم فعال یا غیر فعال نمودن قفل مکانیزم است، به نحوی که حرکت زاویه نشیمن نسبت به افق تحت کنترل قرار بگیرد.

اهرم تنظیم فنر

در برخی از مدل های مکانیزم ها از اهرم مجزایی به منظور تنظیم سختی فنر به جای اهرم استکانی استفاده می گردد.

قاب و فنر

در قاب و فنر معمولا یک فنر وجود دارد که با حرکت آن ها میزان سختی تنظیم می گردد . در واقع وظیفه اصلی این فنر تنظیم روان بودن یا سختی حرکت پشتی صندلی می باشد.

براکت

در مکانیزم های سنکرون این قطعه مورد استفاده قرار می گیرد و پشتی صندلی به آن متصل می گردد. همین قطعه براکت موجب تمایز دو مکانیزم سینک و تیلت شده است.

اجزای مختلف مکانیزم صندلی اداری که باعث بالا پایین رفتن جک و چرخش 360 و تنظیم حالت پشتی مکانیزم می باشد
Ali Yousefiha وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با ما